fredag 6 juli 2012

Att vara förberedd


Visst kan man väl äta pepparkakor året om? I alla fall franska pepparkakor. De är inte riktigt som vanliga pepparkakor utan lite knaprigare och inte alls lika krångliga att göra. För kakor är alltid bra att ha ifall man får spontant finbesök.


100 pepparkakor

2 dl sötmandel
200 g smör
1 1/2 dl socker 
1 dl ljus sirap

2 tsk malen ingefära
2 tsk malen kanel       
2 tsk malda kryddnejlikor
Jag tar 6 tsk färdig blandad pepparkakskrydda från Santa Maria istället

1 tsk bikarbonat
ca 5 1/2dl vetemjöl

Hacka och skålla mandeln

Rör matfettet smidigt. Blanda i sockret, sirapen, kryddorna och mandeln. Rör ut bikarbonaten i mjölet och blanda i resten av smeten.

Ta upp på bakbord och knåda smidig och forma till två tjocka rullar som du plattar till så de blir rektangulära. Linda in i plastfolie och lägg i kylskåp några timmar.

Skär tunna skivor med vass kniv. Lägg på plåten och grädda i mitten på ugnen i 175 grader 10-12 minuter.

Jag brukar strunta i mandeln och strö på solrosfrön istället, då jag tycker att det är lättare.

Vill man inte baka ut hela rullen kan man låta den ligga i kylen några dagar det funkar väldigt bra det med. I alla fall 4-5 dagar, för det har jag provat. 

Önskar er alla en trevlig helg med massor av gott fika!

Mia

8 kommentarer:

  1. Mmmm skurna pepparkakor fick vi alltid efter frukost hos mormor och morfar..underbart goda!!!
    Min mormor har provat skicka en deg ca 30mil med bussgods och den klarade sig galant! :)

    SvaraRadera
  2. Klart man kan äta pepparkakor året om! Pepparkakor är nog den godaste kakan av alla, tycker jag så vi har nästan alltid ett paket pepparkakor hemma.
    Men nu ska jag nog testa att baka mina egna när du bjuder på ett recept.

    SvaraRadera
  3. Ja!!!! Pepparkakor är fantastiskt! Så himla kul att du bakar dem mitt i juli!

    SvaraRadera
  4. vad fina de ser ut där i burken, nästan synd att äta upp dom!
    Önskar dej en trevlig helg, kram...

    SvaraRadera
  5. Åh så gott!! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  6. Oj, du. Ser ju helt galet mumsigt ut!

    SvaraRadera
  7. Ja,varför inte? Dumt att bara äta sånt gott i juletid ju:)

    SvaraRadera
  8. Spännande med franska pepparkakor, jag brukar äta skånska pepparkakor på sommaren ;)

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!